Tankar om förskola aka DAGIS

Har läst massor på nätet den senaste veckan ( vad göra när man är sjuk ? ) ang barn vara eller inte vara på dagis.
Här är lite tankar från mig som både har barn och jobbar på dagis.
( Jag kommer att skriva dagis i inlägget, har alltid sagt dagis genom alla år så det sitter i .. )

Barn har det inte sämre på dagis.
I början av min föräldrakarriär var jag mycket mån om att barnen skulle vara så lite som möjligt där. Jag fick dåligt samvete om dom någon gång var på dagis mer än 8 timmar. Det hände ganska sällan eftersom jag jobbade inom vården 50-75 %
Under tiden jag pluggade så lämnade jag barnen enbart när jag hade föreläsning, även om jag skulle läsa inför tenta så hade jag barnen hemma.

Nu tycker jag att jag själv var löjlig !! Naturligtvis hade barnen det bra på dagis. Där fanns deras lekkamrater, de blev aktiverade både ute och inne... De slapp titta på sin mamma som diskade eller var tvungen att läsa en skolbok.

Jag missbrukar verkligen inga tider. Jag skulle inte drömma om att lämna barnen längre för att fika med en vännina eller gå och träna tex... Men jag har heller inte dåligt samvete för att lämna barn som nu när jag är sjuk.
Både jag & William har varit sjuka, Natalie har varit på dagis ett par timmar / dag.

Om jag varit arbetslös hade jag troligtvis inte valt att skola in på ett års dagen för att ha barnet på dagis 15 timmar i veckan.
Jag tycker också att är man inte äldre än 1½ år när man får syskon kanske det inte alltid är kul att gå till dagis när mamma o nya babyn är hemma. MEN det är ingen lag på att man MÅSTE lämna 3 timmar varje dag.

Sen kommer det alltid finnas barn som är som gjutna för att gå på dagis och inte skulle klara sig utan ! Samt de barn som inte alls passar in utan hellre går hemma och har det tyst med föräldrarna.

Over and out ..

Kommentarer
Postat av: Budda

Vad jag minns har jag alltid gillat J´s dagis och känt mig trygg att lämna där. :)



Ps. Vad säger du om mailet, om boken? Ds.



2011-02-02 @ 22:51:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback